En tung beskjed kom fra Slottet søndag ettermiddag, og den har fått hele Norge til å reagere.
Dronning Sonja har de siste dagene vært synlig sliten i offentlige opptredener, og kongefamiliens program har vært preget av endringer i siste liten. Mange har spurt seg hva som egentlig foregår bak murene på Slottet.
Tidligere i uken kommenterte Kong Harald selv situasjonen rundt sin kone, og han forsøkte å roe gemyttene med at det «går veldig bra». Men søndag valgte Slottet å gå offentlig ut med en pressemelding som er vanskelig å lese seg bort fra.
Dronningen ble undersøkt ved Rikshospitalet samme dag, og legene har konkludert med at hun trenger hvile.
Ifølge Slottets pressemelding er Dronningen sykmeldt i én uke, grunnet både hjerteflimmer og hjertesvikt. Hun skal ikke innlegges, men oppholder seg hjemme mens medisineringen tilpasses.
Se dette innlegget på Instagram
Som følge av sykmeldingen vil ikke Dronningen kunne delta på den planlagte fylkesturen til fire kommuner i Vestland fylke. Kong Harald gjennomfører turen alene med Kongeskipet Norge.
«Dronningen er ved godt mot», skriver Slottet i pressemeldingen.
Det er ikke første gang Dronningen rammes av hjerteproblemer. Tidligere fikk hun innoperert pacemaker etter et lignende anfall som oppsto i forbindelse med en skitur, og hun har siden den gang holdt seg jevnt aktiv i offentlige sammenhenger.
Tidligere på uken måtte hun også avlyse to programpunkter på grunn av hjerteflimmer. Nå håper et samlet norsk folk at hvilen virker, og at Dronningen snart er tilbake i full vigør.
Les også: Slottet: Dette er den nye beskjeden fra Kong Harald: Ingen hadde forventet dette
Send gjerne en god tanke til Dronning Sonja og del denne saken videre med dine venner og familie på Facebook.





